Strona Glowna Zdjecia DOjazd/Mapa Cennik Kontakt Zdjecia Zdjecia
WARTO PRZECZYTAĆ



ZBIEŻNOŚĆ

Komputerowy pomiar geometrii kół
Kierowcy zbyt często lekceważą prawidłowe ustawienie kątów kół w swoich pojazdach. Nawet kupując używany samochód, rzadko kiedy przed podpisaniem umowy decydują się na sprawdzenie "geometrii". Zalecane jest sprawdzanie geometrii kół zawsze przed zakupem i przed rozpoczęciem sezonu letniego. Ma ona ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, prowadzenie auta i zużycie ogumienia.

Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół lecz producenci większości Podczas badania geometrii kół sprawdzane są cztery bardzo ważne właściwości. Złe ustawienie kół w konsekwencji zwykle prowadzi nie komfortowego prowadzenia samochodu i sporych kosztów w postaci napraw i kupna nowych opon. Warto pamiętać że jakiekolwiek stuki i dźwięki oraz dziwne zachowanie się samochodu w trakcie jazdy powinno dla kierowcy być sygnałem alarmowym .
Zbieżność kół w pojazdach drogowych oznacza, że wszystkie elementy zawieszenia i układu kierowniczego działają poprawnie, a koła toczą się równo nie zostawiając czterech śladów. Ustawienie zbieżności jest bardzo ważne z punktu widzenia zużycia bieżnika i precyzyjnego kierowania. Nierówne zużycie opon bądź zmiany w prowadzeniu pojazdu (np. ściąganie na jedną stronę) są oznaką źle ustawionej zbieżności. Wiele samochodów jest już dzisiaj wyposażonych w tylne zawieszenie pozwalające na regulowanie zbieżności.

Podstawowym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczną jazdę jest geometria ustawienia kół samochodu. Producenci samochodów ustalają optymalne wartości geometrii ustawienie kół. Utrzymanie ich w granicach tolerancji - to bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów , zwłaszcza przy większych prędkościach jazdy. Przeprowadzana okresowo kontrola ustawienia kół samochodu, za pomocą odpowiedniego przyrządu, umożliwia w porę wykrycie i usunięcie usterek.

W samochodach należy wykonywać pomiary geometrii kół przyrządami 4-czujnikowymi, które umożliwiają pomiar zwłaszcza zbieżności połówkowych kół przednich - względem geometrycznej osi jazdy, tj. osi wzdłuż której porusza się pojazd. Ma to szczególne znaczenie przy kontrolowaniu geometrii kół samochodów powypadkowych oraz zbieżnoœci kół, lecz producenci większości samochodów przewidzieli regulacje tylko zbieżności. Konstruktorzy większości samochodów przewidzieli tylko regulację kąta pochylenia i zbieżności kół.

Szczególnie ważne są w tym wypadku koła przednie, które najłatwiej rozregulować, choćby wjeżdżając w dziury, które po zimie przynoszą nam duże utrudnienia w jeździe po drogach. Dlatego warto zainwestować w przegląd stanu zawieszenia układu kierowniczego oraz geometrii, by nie narazić się na kolejne niepotrzebne wydatki.

Projekt graficzny i wykonanie: Przemysław Wojewoda